27.8.18

Kamil Kopecký: MOMO Challenge - nový druh rizikové výzvy

Momo Challenge je druh rizikové výzvy, která se rozšiřuje prostřednictvím sociálních sítí a mobilních telefonů. Uživatelé (především děti), kteří se do této hry zapojí, jsou kontaktováni prostřednictvím různých profilů Momo na sociální síti WhatsApp a vyzváni, aby provedli několik nebezpečných úkolů. Pokud hráči odmítnou úkoly splnit, případně se jim úkoly splnit nepodaří, dojde k vyhrožování a vydírání.

Pachatelé hráčům např. vyhrožují, že Momo ublíží jejich rodičům či přátelům, že o nich Momo zveřejní citlivé údaje, dochází dokonce i na hrozby “magické či nadpřirozené” (prokletí). Hrozby jsou často doprovázeny děsivými obrázky a fotografiemi (fotografie mrtvol, zmrzačených dětí apod.). Zprávy jsou často tak děsivé, že opravdu mohou citlivější dítě vyděsit a vyvolat v něm pocit, že na ně musí reagovat. Podle některých verzí usilují Momo profily o hacknutí mobilního telefonu a jeho zavirování.

S fenoménem se pojí také městská legenda o malém japonském chlapci, který si s Momo chatoval přes WhatsApp a Momo mu odpověděla, že ví o panence jeho malé sestřičky, o které jí chlapec nic neřekl. Podle legendy totiž Momo dokáže získat prostřednictvím mobilního telefonu od svých obětí osobní informace. WhatsApp opakovaně vyzývá své uživatele, aby si Momo profily zablokovali a nahlašovali je.

Kdo/Co je Momo?

Momo je název sochy "mladé ženy s dlouhými černými vlasy, vypoulenýma očima, zdeformovaným širokým úsměvem a ptačími pařáty". Obrázek sochy byl poprvé publikován 25. srpna 2016 na Instagramu (uživatel nanaakooo), k rozvoji samotného fenoménu však masivně došlo až v roce 2018. Socha byla vytvořena japonskou firmou zabývající se speciálními efekty Link Factory. Firma zapojení do výzvy zcela popírá. Fotografie “Momo” byly online zveřejněny již v roce 2016. Původně se v médiích objevovaly také informace o tom, že jde o sochu japonského umělce Midoriho Hayashiho, ten ale popřel, že by šlo o jeho dílo.
momo2

Rozšíření Momo Challenge

Momo Challenge se do povědomí veřejnosti dostala v červenci 2018 prostřednictvím sítě Reddit (uživatel AlmightySosa00 zveřejnil ořezanou fotografii sochy Momo) a YouTube (youtuber ReignBot zveřejnil video se sochou a popsal městskou legendu, která je se sochou spojena). Na základě informace o výzvě ji během měsíce začalo napodobovat velké množství uživatelů - ať již v podobě Momo postav či hráčů, plnících zadané úkoly.



Spekuluje se o tom, že samotná výzva původně vznikla v Japonsku a rozšířila se do Latinské Ameriky, protože první telefonní čísla v síti WhatsApp, která s profily Momo pracovala, byly právě z Japonska, Kolumbie a Mexika. Výzva se dále šířila přes Youtube a Minecraft servery a zhruba v polovině srpna 2018 se dostala do Evropy - objevila se ve Francii a Německu. Celá řada zemí (USA, Kanada, Indie, Brazílie, Argentina, Lucembursko, Německo, Španělsko…) potvrdila, že se do výzvy zapojili hráči z jejich země, nikde však nedošlo k žádným obětem na životech.

momo4

Případy spojené s výzvou

25. července 2018 se objevila zpráva, že argentinská policie vyšetřuje, zda není hra Momo spojena se sebevraždou 12leté dívky z Buenos Aires (sebevražda oběšením). Dívka byla do rizikové výzvy aktivně zapojena (nahrávala videa při plnění úkolů). Vyšetřování však dosud přímou souvislost Momo se sebevraždou neprokázalo.

O souvislosti s Momo se spekulovalo také v případě úmrtí jedenáctiletého chlapce z argentinského města Zapala, ačkoli soudní vyšetřovatelé vyloučili, že by jeho smrt souvisela s online prostředím a hrou Momo.

Souvislost s Modrou velrybou

Stejně jako v případě “Modré velryby” je Momo rizikovou výzvou, challenge (a současně i mem), která není centrálně řízena a jejíž náplň vytvářejí samotní uživatelé internetu. Samozřejmě i zde hrozí riziko nápodoby - děti si chtějí vyzkoušet cokoli, co je zajímavé, lákavé a třeba i dost strašidelné. A Momo může - především u menších dětí - skutečně vyvolat strach a ukvapené reakce.

Stejně jako v případě “modré velryby” není největším nebezpečím ani tak samotná výzva, ale spíše její případná popularizace prostřednictvím médií (především sítě youtuberů a bulvárních médií) a případná panika, kterou s sebou informace o výzvě doprovázené strašidelnými fotografiemi mohou vyvolat.

Je důležité, aby rodiče a učitelé informovali děti o tomto fenoménu a vysvětlili jim, že nemusí mít strach, že jde pouze o hloupou hru, jejímž cílem je pobavit se tím, že vystrašíme někoho jiného. Ze strašidelné hry lze kdykoli odejít, kdykoli ji přerušit a nikomu se nic nestane - ani hráči, ani jeho rodičům či kamarádům. Zároveň jim ale také vysvětlit, že pokud by zkusili “stát se Momo”, mohou jiným dětem skutečně vážně ublížit. Společně s dítětem pak případný Momo profil nahlašte a nechte zablokovat.

Použité zdroje:



Převzato z E-Bezpečí.cz pod licencí Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 4.0 Mezinárodní Licence.
TOPlist

Žádné komentáře:

Okomentovat