21.11.19

Ilona Zelníčková: V Humpolci vznikne netradiční škola, ponese jméno Magora Jirouse

Rodiče předškoláků, kteří pro své budoucí prvňáčky hledají jiný způsob vzdělávání než nabízejí tradiční české školy, teď mají šanci v Humpolci. Od září příštího roku by zde měla začít fungovat nová dětská vzdělávací skupina. Dostane název Škola Ivana M. Jirouse.


Z článku v iDNES.cz vybíráme:

„Podobných skupin, jako je ta naše, je třeba v Praze docela dost, takže to chceme zkusit také. Přesvědčily nás mimo jiné reakce ostatních rodičů v našem okolí, kteří chtějí pro své děti změnu,“ vysvětluje Markéta Festová, jedna ze spoluzakladatelek a budoucí pedagožka této školy.

Sama je učitelkou aprobovanou pro druhý stupeň základní školy. Ve školství pracovala několik let, poté odešla do komerční sféry. Po učitelství však prý stále toužila.

„Jen už jsem se nechtěla vrátit do kolotoče velké základní nebo střední školy. Je dobře, že jsou nyní ve vzdělávání různé jiné možnosti. Ale pravdou je, že například v Praze mají rodiče dětí na výběr z více škol a možností než tady u nás na Vysočině,“ říká Festová, jinak také maminka tří dětí.

Postup změn v českém školství jde podle ní poměrně pomalu, zatímco svět se mění velmi rychle. „My ale potřebujeme děti vzdělávat takovým způsobem, aby byly na tyto změny připravené. Spíše než memorovat naučené informace je učit data získávat, vyhledávat, třídit je a umět si na věci přijít aktivnějším přístupem než pasivním posloucháním ve škole. Jednak to děti víc baví, jednak budou zvyklé se samy učit,“ dodává s tím, že celkově by děti měly mít v této skupině aktivnější roli.

39 komentářů:

Josef Soukal řekl(a)...

Už jsem to na FB komentoval větou "jen aby se mezi žáky neobjevil nějaký Magor". IMJ je za co si vážit, ale pro školu - v tomto případě jde jen o vzdělávací skupinu - na 1. stupni bych jeho jméno fakt nevolil. Jinak už klasická písnička - školné, malý počet dětí, rodič jako sponzor... Zkrátka stále častější cesta českého školství.

Robert Čapek řekl(a)...

Zkrátka stále častější cesta českého školství, protože veřejné školství je bohužel tak bídné.

Nicka Pytlik řekl(a)...

Postup změn v českém školství jde podle ní poměrně pomalu, zatímco svět se mění velmi rychle.

Toť!
Spoluzakladatelka dětské vzdělávací skupiny to vzala za ten jedině správný konec. Určitě se v tom textu o zkonkurenceschopnění pro příští tisíciletí najde i zmínka o hejného motivační zpětné vazbě sebehodnocením práce s chybou waldorfského typu s prvky montessori.
Jen aby to zpomalené české školství nebylo co nevidět poslední baštou přiměřené normality ve světě, který se nad míru rychle a neodvratně řítí do hajzlu.

Nicka Pytlik řekl(a)...

Kdyby se soustavně a systematicky nevytvářel mediální obraz bídného školství, lehkoživkové by se nezanedbatelně hůře přisávali na erární struky.

Eva Adamová řekl(a)...

Mýlíte se Nicko, správně má být eurární struky.

Ivo Mádr řekl(a)...

"erární struky" potažmo "eurární struky"

Pijavice sají z resortu školství docela slušné sumičky. Musí přece o své penězovody náležitě pečovat. To je obrovská ostuda tohoto státu.

E.Kocourek řekl(a)...

Pokud rodičové dávají najevo zájem o vzdělání svých potomků tím, že na ně připlácejí, líbí se mi to. ////

Nelíbí se mi, pokud si ti rodičové připlácejí (místo na kvalitnější vzdělání) na nějakou blbost, a škola pojmenovaná po IMJ mi jako blbost zajisté připadá. ////

Na rozdíl od pana Soukala je mi záhadou, za co by si kdo mohl IMJ vážit. ////

Jana Karvaiová řekl(a)...

Když se zaváděla tzv. inkluze, daly se veliké peníze do propagace "příkladů dobré praxe". Nechápu, proč toto MŠMT nedělá v médiích i o školství. protože příkladů dobré praxe a práce ve školách je nepřeberně. Zatím s média předhánějí (za úporné podpory samozvaných expertů) v tom, jak na školství nakydat co nejvíc.
Kdyby odborníci ráčili napsati, jakou má škola někde oporu v řešení problémů - rychlé zodpovězení dotazů, podpora v práci s inkludovanými, podpora v práci s nevychovanými žáky? Jak je školám zdarma pomáháno ze strany ministerstva a sbratřených institucí? Já, když jsem se v roce 2016 plácala s inkluzí, trvalo týdny a měsíce , než mi někdo pomohl. A dodnes není vše jasné, nyní nastupuje třetí novela a to bude zase rachot. Rozdávání knížecích rad a jiných volovin si nechte na své blogy, zde přítomní odborníci. Já chci něco ,co se dá použít v praxi.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...

"Jen aby to zpomalené české školství nebylo co nevidět poslední baštou přiměřené normality ve světě, který se nad míru rychle a neodvratně řítí do hajzlu."

Přesné.

Robert Čapek řekl(a)...

"Já chci něco, co se dá použít v praxi."

http://robertcapek.cz/publikace/

Neděkujte. Takový jsem já, kudy chodím, tam pomáhám ;-)

Jana Karvaiová řekl(a)...

Psala jsem, ze nepotrebuji knizeci rady. Metodiky a praci se tridou zvladam v pohode. Pres tricet let v malotridkach vas nauci leccos.

P. Vršecký řekl(a)...

Na rozdíl od pana Soukala je mi záhadou, za co by si kdo mohl IMJ vážit. ////



A já jsem si říkal, jestli jsem jediný, koho to napadlo.....

Jiří Lukáš řekl(a)...

Pánové Kocourku a Vršecký,

věřím, že p. Soukal bude svá slova hájit, dovolím si ale také vyjádřit názor.

Za co si tedy I. M. Jirouse vážit?

Třeba za to,že dost hlasitě nesouhlasil s komunistickým režimem.
Nebo že psal skvělé básně.
Anebo taky proto, že se nebál být kontroverzní osobností.

Je docela zarážející, že je třeba tyto věci na učitelském webu připomínat.

Nicka Pytlik řekl(a)...

Je docela zarážející, že je třeba tyto věci na učitelském webu připomínat.

Tak alespoň že na exekutorském webu nebo webu zahrádkářů až tak oduševnělých připomínek netřeba. Být kontroverzní osobností je bezesporu záslužné. To se nepodaří jen tak někomu. Leta dřiny...

Jana Karvaiová řekl(a)...

1/Není to škola, je to skupina. To je rozdíl jak brno
2/Sama p. budoucí učitelka říká, že se nechtěla vrátit do "kolotoče" velkých škol. Tam je to zcela zřejmé, tyhle kolotoče nechceme ani my v těch školách. bohužel, není možnost ho nedělat.
3/ vyhledávat a třídit informace učime už i na zvláštní škole, takže co pořád někdo má? V hodinách PSPP to dělám celé ty 4 roky, co ty hodiny existují.Jen tak pro srandu: když má učitel k dispozici 1 encyklopedii na 25 žáků, tak je to docela sranda. Když je na třídu 10 počítačů, je to sranda taky. Permanentním kopírováním čehosi vlastně imrvére porušuji autorská práva.....Internet doma nemá vždy nejméně 5 dětí z celkového počtu.

Josef Soukal řekl(a)...

Odbočím, protože se prostě o tenhle čerstvý příspěvek z FB musím podělit:

Z dálky slyším rozčilený hlas kolegyně vracející se s družinou z vycházky a pyskujícího chlapečka:
"Tý jó, to je děsný. Kameny házet nesmíme, prát se nesmíme, klackama se mlátit nesmíme - co teda jako máme dělat?"

P. Vršecký řekl(a)...

A co přesně by se mělo připomínat? "Kontroverzní osobnost" je zřejmě snaha o eufemistický opis toho, že když se ožral (což bylo na denním pořádku, alkáč non plus ultra), choval se jako dobytek, jak o tom mluví a píší i jeho přátelé. Ani další kapitoly jeho osobního života nejsou nic, co bych chtěl komukoliv dávat za vzor. Pokud si někdo myslí, že Magorův antikomunismus a básnické vlohy to převažují natolik, že je na místě po něm pojmenovat cokoliv, fajn, každý má právo na názor. Já mám jiný, a to klidně (a možná naopak právě proto) i na učitelském webu.

Josef Soukal řekl(a)...

Pavel Kosatík: „Zvlášť houževnatý a kvalifikovaný protivník komunistického státu byl uvězněn celkem pětkrát a dohromady strávil za mřížemi 8,5 roku, zastihl ho tam i listopad 1989. Tím vším se stal víc než jen mravní autoritou: prakticky měřítkem ukazujícím druhým, kam až mohou a kam nemohou.“

Josef Soukal řekl(a)...

Z jiného světa:

Lenka Pokorná řekl(a)...
23. listopadu 2019 15:11
Já jsem s Vámi snad pa Komárku diskutovala? Já jsem jen konstatovala všem naprosto zřejmou věc. S Vámi se totiž na ČŠ ani diskutovat nedá, protože zneužíváte své pozice. Nebo Vy opravdu říkáte situacím, kdy oponentům mažete příspěvky, diskuze?

Michal Komárek řekl(a)...
23. listopadu 2019 15:17
Paní Pokorná, buď diskusi na ČŠ neznáte, nebo lžete, každopádně platí, že tato diskuse nemá smysl. A "diskusi o diskusi" rozvádět nebudeme. Děkuji!

http://www.ceskaskola.cz/2019/11/skoly-jsou-prodchnuty-strachem.html?showComment=1574518666988#c5008813384549962549

E.Kocourek řekl(a)...

za to,že dost hlasitě nesouhlasil s komunistickým režimem

Osob, které nesouhlasily s komunistickým režimem, bylo mnoho. Zvláštní kategorii mezi nimi představovali ti, kteří "nesouhlasili hlasitě". Někteří z nich se - předpokládám, že právě pro svůj hlasitý nesouhlas - krátce po plyšáku dostali ke korytům. Včetně koryt nejlukrativnějších. A tam se projevili jako obrovská hovada. ////

Takže, pane Lukáš, sorry jako, ale pouhým hlasitým nesouhlasem s komunistickým režimem si u mne nikdo vážnost nezíská. ////

Jiří Lukáš řekl(a)...


Ano, pánové Kocourku a Vršecký, "jako dobytek se choval". Už od mala, podívejte:

Prosím vás, prosím vás,
teď vám ukážu rozdíl mezi pseudobásníkem Karlem Sýsem a mezi... já jsem se v životě nevydával za básníka, ale ukážu vám, jak se dá mluvit stručně. Mám dva nepatrné, krátké příspěvky, první je o věštecké moci poezie a druhý bude o magické síle poezie.
Nejdřív o věštecké moci poezie. Když jsem seděl v Ostrově nad Ohří, tak na Silvestra, to bylo v roce 77 nebo 8, jsem složil tohle čtyřverší - já považuju čtyřverší za nejdokonalejší evropskou literární formu; Japonci ať si píšou svoje haiku - to čtyřverší znělo takto:
Jo, musím ještě předeslat - já mám keltsky zabíhavý myšlení - že mám o dva roky starší ségru Zorku Sádlovou, tu šílenou malířku, co miluje jenom králíky, a spolu jsme, když jsme byli ještě děťátka a bylo nám asi 5 a 7 let, počmárali celej Humpolec kundama. Křídou, prostě ten obrazec kundy, ten kosočtverec na špičku postavenej, načež rodiče, kteří nás furt bili, bezvýsledně, nás postavili do latě a říkali: "Zorko, Ivane, co jste to udělali? Co jste to kreslili po celým Humpolci?" My jsme koukali..., poněvadž jsme byli nevinná děťátka, celej Humpolec byl počmáranej křídou kundama po stěnách, a pak jsme říkali: "No, tatínku, maminko, Boží oko přece..." Poněvadž skutečně v naší nevinnosti jsme se domnívali, že to je Boží oko... No, takže ta báseň, to čtyřverší, zní takto:

Boží oko se kundě podobá
ty v Staré Říši spíš
Možná, že k Bohu ještě blíž
je z Valdic nežli z Ostrova

To je o věštecké moci poezie, poněvadž za pár let jsem zahučel do Valdic.



A k tomuto chtějí ve Škole Ivana M. Jirouse vést děti?!

E.Kocourek řekl(a)...

když jsme byli ještě děťátka a bylo nám asi 5 a 7 let, počmárali celej Humpolec

Pane Lukáš, co dělal nebo nedělal IMJ ve věku 7 let je mi srdečně lhostejné a nepřikládám tomu žádný význam. Odhaduji, že ani vy tomu žádný význam nepřikládáte, a že celý vstup s výtvarnou a "básnickou" složkou je jenom jakási vaše exhibice. Pochybuji, že jste tím chtěl propagovat básnické vlohy dotyčného. ////

Uvítal bych, kdyby český stát finančně nepodporoval propagaci IMJ, ale nevěřím, že se tomu v dnešní podělané době dá zabránit. ////

E.Kocourek řekl(a)...

měřítkem ukazujícím druhým, kam až mohou

Pane Soukal, IMO je Pavel Kosatík autorem mnoha vtipných a trefných výroků. Pokud ale toto myslel vážně, tak je mimo. ////

Odpovídá to cimrmanovskému "průkopníku slepých uliček", ale zde rozhodně opakovaný vtip přestává býti vtipem. A osoby, které se řídily měřítkem IMJ, považuji dílem za blázny a dílem za škůdce Česka. ////

Josef Soukal řekl(a)...

Pane Kocourku,

ze života IMJ si můžete vybrat věci, které jsou odpuzující. A stejně tak věci, na které by každý mohl být hrdý, kdyby se jich odvážil. Víc k tomuhle tématu už uvádět nebudu.

P. Vršecký řekl(a)...

Že by to skutečně šlo oddělovat? Školy by IMHO měly být pojmenovávány po lidech, u nichž žádné oddělování není třeba. Nevěřím, že se takoví nenašli a nenajdou.

P. Vršecký řekl(a)...

Pane Lukáši, vy jste krásný příklad toho, že když někdo chápat nechce, tak prostě "nechápe". Ostatně v diskuzi se mnou jste to pod jiným článkem předvedl taky a naprosto dokonale. Ale jak už jsem napsal, pokud pro někoho Magorovo básnické střevo či antikomunismus zcela gumují temné stránky jeho osobnosti, tak jeho právo a jeho volba. Jen by to prostě a jednoduše mohl napsat a ne si tady hrát na argumentační schovávanou.

Jiří Lukáš řekl(a)...

Pohoršení spravedliví pánové Kocourku a Vršecký! Dovolte ještě pár slov k tomu "dobytkovi".


Pane Kocourku, píšete: "Pochybuji, že jste tím chtěl propagovat básnické vlohy dotyčného." Chtěl, mimo jiné. Pro lepší pochopení Vám k té básničce přidám jeden krátký interpretační komentář od Martina. C. Putny. (Určitě ho nemáte rád, asi si ho "nevážíte", nad tím jeho textem se ale zamyslet můžete, teda jestli chcete, samozřejmě.)

Srovnání barokního vizuálního symbolu Božího oka (oko v trojúhelníku) s genitálem je stejně šokující jako sám výraz pro tento genitál. Magor však slovo "kunda" uvádí do české poezie jako vysoce smysluplné a funkční. V jeho ústech totiž přestává být "pouhým" vulgarismem. Stává se vyjádřením syrové, tělesné, všech iluzí zbavené zkušenosti – jež je v napětí vzájemného protikladu i přitažlivosti se zkušeností duchovní, s gestem modlitby, vroucí touhy po útěše, spočinutí a vykoupení.


Pane Vršecký, znovu potvrzujete, že jste vskutku dost jednoduchý člověk, jak jsme o tom mluvili ve Vámi zmíněné diskuzi (kde, když přestáváte být schopen argumentovat, začínáte prskat).

Teď ale k té Vaší osobnostní jednoduchosti zde. Tvrdíte: "Ale jak už jsem napsal, pokud pro někoho Magorovo básnické střevo či antikomunismus zcela gumují temné stránky jeho osobnosti, tak jeho právo a jeho volba. Jen by to prostě a jednoduše mohl napsat a ne si tady hrát na argumentační schovávanou." To je Váš způsob myšlení. Ne ale ten, o kterém zde mluvím já. A ta "argumentační schovávaná", to je ve skutečnosti ta Vaše jednoduchost.

Tedy kdybyste líp četl, víc myslel a míň plácal, zjistil byste, že rozhodně nejde o nějaké "gumování temných stránek". Že naopak právě i pro ty "temné stránky jeho osobnosti", které jsou v něm neustále konfrontovány se stránkami zářivými (viz třeba také výše uvedený výklad Martina C. Putny), je Ivan M. Jirous velkou osobností. Tedy tím, o čem jsem mluvil ve svém prvním vstupu: Ivana M. Jirouse si lze vážit mimo jiné za to, že "se nebál být kontroverzní osobností".

P. Vršecký řekl(a)...

Nevím jak pan Kocourek, já ale "pohoršený" fakt nejsem. Jenom jsem si dovolil vyjádřit svůj názor, který se vám zjevně nelíbí. A je symptomatické, že to nerozdýcháváte právě vy, který jste jinde pytlíky vyzýval, aby v diskuzích neztráceli nadhled. Porovnání, kdo je tady "dost jednoduchý člověk", ponechám na ctěném čtenářstvu. Stejně jako zhodnocení tvrzení, že pokud jsou v někom silná temná i světlá místa, dělá to z něj "velkého člověka". Dokonce tak velkého, že by po něm měly být pojmenovány školy či skupiny.

(kde, když přestáváte být schopen argumentovat, začínáte prskat).

Děkuji, lépe bych to o vás nenapsal a lépe, než vašem posledním příspěvku, to snad ani nikde být dokumentováno nemůže.



P. Vršecký řekl(a)...

A ještě k Martinu C. Putnovi, nebo spíš "katolické buzně", jak nazval veřejně sám sebe. Vážit si člověka, která nazývá někoho s odlišnými politickými názory ruským švábem (samozřejmě bez argumentu)? Putna je mentální bolševik, ačkoliv se určitě cítí být antikomunistou. A stejně tak i o to hlasitějším, oč více je to aktuálně v kurzu a bez nebezpečí. Kdo si takového člověka váží, poskytuje výpověď ani ne tak o Putnovi, jako o sobě samotném.

E.Kocourek řekl(a)...

věci, na které by každý mohl být hrdý

Promiňte, pane Soukal, chápu, že jste chtěl diskusi ukončit, ale s tím vaším "každý" nemohu souhlasit. Nedivil bych se, kdybyste sám uznal, že je to zobecnění zcela nepodložené. ////

E.Kocourek řekl(a)...

Pro lepší pochopení Vám k té básničce přidám

Pane Lukáš, přejete-li si být považován za kontroverzní osobnost typu IMJ a MCP, alespoň za sebe vám to ochotně splním. ////

Petr řekl(a)...

"Nějak už se mi kreautury
příčí strkat do literatury
zdá se mi potom, že jsem jejich
raději píšu o andělích"

Více Magorů, méně fízlů.

Jiří Lukáš řekl(a)...

Pane Lukáš, přejete-li si být považován za kontroverzní osobnost typu IMJ a MCP, alespoň za sebe vám to ochotně splním.
Kdo si takového člověka váží, poskytuje výpověď ani ne tak o Putnovi, jako o sobě samotném.


Pánové Kocourku a Vršecký, onehdá jsem zde zmíněnému Pytlikovi navrhoval: „A taky není špatné dívat se na svět svýma očima, ale zároveň i očima jiných. On ten pohled pak bude takový komplexnější, pestřejší a asi i pravdivější.“ Zkuste si to taky, zkuste si vyjít ze svého sebestředného, černobílého světa. Třeba budete příjemně překvapení.

Tím asi můžeme skončit – řekli jsme si myslím všechno, co jsme si říct chtěli.

Vlastně ne, připojuju se k Petrovi: „Více Magorů, méně fízlů.“ A tím (za mě) můžeme už doopravdy skončit. Zdar, pánové!

E.Kocourek řekl(a)...

Dnešní doba je natolik podělaná, že se kolem školství opravdu bude motat stále Více Magorů, Putnů, Lukášů a Petrů. ////

Eva Adamová řekl(a)...

Proboha ne!!! Úplně stačí Kartouzové, co by straničtí ideologové.

P. Vršecký řekl(a)...

Pánové Kocourku a Vršecký, onehdá jsem zde zmíněnému Pytlikovi navrhoval: „A taky není špatné dívat se na svět svýma očima, ale zároveň i očima jiných. On ten pohled pak bude takový komplexnější, pestřejší a asi i pravdivější.“ Zkuste si to taky, zkuste si vyjít ze svého sebestředného, černobílého světa. Třeba budete příjemně překvapení.

Aha, takže když si myslím, že školy či dětské skupiny by měly být pojmenovávány když vůbec po někom, tak po osobě, u které nebudeme muset fakt, že sice měla kladné stránky, ale taky stránky poněkud, ehm...., eufemisticky opisovat pojmem "kontroverzní osobnost", tak žiju ve sebestředném, černobílém světě. Tedy pane Lukáši, vy byste se měl stavit častěji, s vámi je to vždy přímo duševní hostina, jen co je pravda :-)))))))

P. Vršecký řekl(a)...

Jenom bych se zeptal, jestli třeba otec ombucmáni, starý Šabata, v padesátých letech komunistická svině non plus ultra, který jako člen prověrkových komisí na VŠ spolurozhodoval o tom, kdo bude dál studovat a kdo jako reakční živel bude ze studií vyloučen (to je ta temná stránka) a poté, kdy jako člen bolševické kliky, která vsadila na špatnou kartu, byl ze strany po 68 vyhozen a stal se disidentem z donucení (něco jako Pavka Kohout, takže určitě světlá stránka), je podle vás také "kontroverzní osobnost", po které by klidně mohla být pojmenována nějaká dětská skupina. Tím ale nechci tuhle kreaturu srovnávat s Magorem, to si Magor fakt nezaslouží.

Jiří Lukáš řekl(a)...

Tak přece jenom ještě pár slov k tomu, co znamená „právě i pro ty ‚temné stránky jeho osobnosti‘, které jsou v něm neustále konfrontovány se stránkami zářivými (viz třeba také výše uvedený výklad Martina C. Putny), je Ivan M. Jirous velkou osobností“.

Zcela jistě to neznamená, „že pokud jsou v někom silná temná i světlá místa, dělá to z něj ‚velkého člověka‘“. To je výklad, který může myslet vážně asi jen opravdu „dost jednoduchý člověk“.

Tou konfrontací se zde míní docela urputný vnitřní svár o duši, důstojnost, svobodu.

K tomu dvě básničky:

– – –
Píseň si zpívám má jeden takt
s ďáblem se nesmí sjednat pakt



– – –
A nejtěžšího mezi hříchy
prosím Tě zbav mne totiž pýchy


A tak teď tedy ještě jednou: „Není špatné dívat se na svět svýma očima, ale zároveň i očima jiných.“ – „Více Magorů, méně fízlů!“

Nicka Pytlik řekl(a)...

zkuste si vyjít ze svého sebestředného, černobílého světa.

Jakože ta bublina?
Víc sebereflexe, autoevaluace, víc konstruktivní diskuse především té demokratické... Co tam ještě chybí... jo, zpětná vazba! A to jako kladná, a nebo záporná? Se neví přesně. Hlavně, že to znamená, jestli nepřistoupíš na náš názor, šmejde, zatočíme s tebou po našem! Po bolševicku!!! To se pak v ředitelně a na inspektorátu telefon udrnčí...

Okomentovat