20.1.17

Pavel Janíček: Přišel čas přesunout žáky do další reality?

Druhý díl seriálu o virtuální (a rozšířené) realitě shrnuje stav na konci roku 2016. Tentokrát se článek věnuje využití těchto technologií ve výuce.


Rok 2016 přinesl konečně komerční, a tedy použitelné verze zařízení pro virtuální realitu. Technika má dostatečné rozlišení, reaguje bez prodlevy, nabídku titulů lze počítat na stovky. Přišel čas využít VR ve výuce? A pokud ano, co lze očekávat? Virtuální i rozšířená realita se v prognózách NMC Horizon Report objevila v minulosti několikrát, a to již v roce 2006 (AR), 2007 (VR), 2010 (AR) a 2011 (AR). Tehdy odhady naznačovaly, že někdy kolem roku 2011–2014 dojde k jejich reálnému uplatnění. Po několika letech absence je v reportu pro rok 2016 AR i VR zpět. Výhled se tentokrát týká let 2018 a 2019. Pokud uvážíme, že by se do praxe měl podle této předpovědi dostat následně po aplikaci BYOD, mělo by časové zasazení určitou logiku.

Vyspělá zařízení na trhu nyní jsou, ale primárním nedostatkem (nejen) pro školy je, že jsou velice drahá. Školy mnohdy nemají ani na novou počítačovou učebnu a za cenu jednoho virtuálního zařízení by tak mohly pořídit několik běžných PC, jejichž využití je univerzální. Již před dvěma lety si toho byl vědom Google, a vzniklo tak řešení v podání mobilní virtuální reality. Škola nakoupí levná pouzdra pro vlastní mobilní telefony žáků a tato kombinace poté poslouží pro první a cenově dostupný kontakt s novou technologií. Řešení pro celou třídu vyjde na několik tisíc korun, což je již realizovatelné i v našich podmínkách.

Využití mobilních telefonů žáků dostupnost VR zvyšuje, ale přináší řadu problémů. Telefony nemají stejný hardware, a tedy rozlišení či výkon. Vzájemně mohou být kvůli různým systémům nekompatibilní, některé nebudou aktuálně nabité a všechny budou obsahovat některá soukromá data žáka. Google proto školám nabízí i vyladěné řešení, kde v sadě pro dvacet žáků je už v základu vše, co bude třeba. Tento pěkný komplet však kazí cenovka, která je sedm tisíc dolarů. Nadšený učitel by si byl schopen svépomocí vše zkompletovat několikanásobně levněji. Pokud ovšem nehodláte vyčkávat, jaké snížení cen budoucnost přinese.

K čemu však žáci jednoduché brýle VR ve škole využijí? Dobrým a bohužel možná ojedinělým příkladem může být aplikace Google Expeditons, umožňující vzít žáky na virtuální výpravy po celé planetě. Zdarma je k dispozici přes 200 expedic, které se skládají z „obyčejných“ pospojovaných sférických fotografií. Učitel a žáci jsou propojeni skrze školní bezdrátovou síť, pedagog přebírá roli průvodce a přes své zařízení (tablet) prohlídku řídí a s pomocí doprovodného textu i komentuje. Žáci se k němu skrze svá VR zařízení připojují a následují jej. Jednoduché, otestované a finančně dostupné. Problémem pro našince by mohl být jazykový hendikep – aplikace je aktuálně pouze v angličtině. To by ale většině našich učitelů vadit nemělo.



Celý článek na spomocnik.rvp.cz.

Tento článek vznikl jako studentská práce.

Žádné komentáře:

Okomentovat